mandag 1. mars 2010

Lure triks og smarte knep



Sjuskeline er skikkelig stolt av seg selv. Hun har nemlig klart mesterstykket å gå innom en bokhandel UTEN å kjøpe noe! Og det midt undet Mammutsalget! Hun er grådig imponert over egen innsats. Kanskje det henger sammen med at Mammutsalget har pågått en stund, mammutavisen er fillelest, og noen små fristelser har Sjuskeline tillat seg å falle ved de foregående bohandelturene.


Som nevnt i går, er Sjuskeline den stolte eier av en ganske omfattende boksamling. Dette er bøker som Sjuskeline har samlet siden den spede ungdom i forrige århundre, og den litterære kvaliteten kan man gjerne diskutere. Men hver enkelt bok er innkjøpt, lest (nesten alle iallefall), og sirlig arkivert etter forfatterens etternavn. Sjuskeflumpen er også glad i litteratur, og han har bidratt med mer eller midre tvilsomme eksemplarer av den mer maskuline genren. Sjuskeflumpen har ingen problemer med å lese en bok for så å levere den til resirkulering hos Fretex eller andre bruktbok- pushere. Det klarer ikke Sjuskeline! Hver eneste bok er en kjær venn, og man kan ikke bare kaste venner sånn helt uten videre? Argumenter som at bokhyllen er stappfull er helt uinteresante for Sjuskeline, det er fremdeles god plass på gulvet. Og i boden. Og på loftet. 


Lenge bare ristet Sjuskeflumpen oppgitt på hodet når Sjuskeline kom hjem med de siste anskaffelsene, men nå begynner det å bli fullt på gulvet og, så tonen fra Sjuskeflumpen er blitt litt tøffere. Trenger du den boken? Har ikke din mor den? Du leste jo den i fjor..... Jooooo....., men jeg HADDE den ikke, argumenterer Sjuskeline!


Det å lide av sterkt fremskredet samlemani kan sammenlignes med å være rusavhengig. Man er villig til å gjøre hva som helst for å få tak det begjærte objekt. og må man ty til en hvit (eller grå) løgn, så er man hellig overbevist om at målet, å skaffe seg det man så gjerne vil ha, helliger middelet. Her følger noen eksempler på unnskyldninger Sjuskeline har servert sin kjære i den forbindelse: "Den var på salg" "Jeg har fått den av en venninne" " Jeg skal gi den i presang, skal bare kikke litt i den først" "Jeg har lånt den av min mor" "Glemte å avbestille i bokklubben" Listen over bortforklaringer er lang....... Og bokhyllen står på spreng!


Sjuskeline får ofte bøker i presang, og hun vil gjerne vise frem et eksemplar av arten som hun fikk av sin bror til jul for 3 år siden. Kan det være et hint? Legg spesielt merke til den røde boksen som står ved siden av boken, det er en boks som i sin tid inneholdt pepperkakedeig fra IKEA, nå er den blitt oppbevaringsrom for alle kulepennen som før bodde Ertersuppeskålen! En vakker dag skal nok Sjuskeline dinne et mer egnet sted å plassere den enn midt på stuebordet, Tenkte bare dere ville vite det :-)


Tro nå endelig ikke at Sjuskeline er den eneste i Sjuskefamilien som lider av samlemani. Jeg kunne vist fren Sjuskerullen sin Donaldbladsamling, men det er lenge siden Sjuskeline vågde å bevege seg inn i løvens hule hvor Sjuskolaien holder til. Han er som 17- åringer flest, i tillegg til at han er sønn av Sjuskeline. Say no more,,,,:-/ Så jeg viser her et pittelite utdrag av Sjuskeflumpen sin samling. Hans fetisj er modellfly. Når Sjuskeline spør Sjuskeflumpen om når han har tenkt å bygge alle disse modellflyene er svaret enkelt: Når jeg blir pensjonist. Heldigvis for Sjuskeflumpen er han noen år eldre enn Sjuskeline, Sjuskeline har nemlig andre planer for pensjonisttilværelsen, og de planene omfatter også Sjuskeflumpen. Selvfølgelig!


Ha en skyfri aften!

2 kommentarer:

  1. Hurra, ny blogg er oppdaget: ) Lagt meg til som følger og gleder meg!

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri skjønt det med mammutsalg. Hva skal man egentlig med en mammut? Eh-hm, spøk til side, jeg har ikke sansen for mammutsalg i det hele tatt. Jeg leser en del, men jeg finner ingen interessante bøker på mammutsalget, bare sånn halvveis interessante bøker som bare blir stående ulest i hylla. For jeg samler generelt ikke på bøker som jeg har lest. I ny og ne leverer jeg en bærepose med brukte bøker til min niese, Lone.

    Fetter Svein

    SvarSlett